Kerst en oud & nieuw, het is volgens velen de gezelligste periode van het jaar. Wanneer je kinderen hebt betekent dat misschien ook twee weken vakantie en veel samenzijn. De kinderen vermaken en tijd doorbrengen met familie. Als je niet uitkijkt  ben je weer druk-druk-druk en heb je minder tijd voor jezelf, in plaats van meer. Ik hoor wel eens van ouders dat lange vakanties met de kinderen ze zwaar valt en ze zelfs de voorkeur geven aan kortere vakanties. Herkenbaar?

Terwijl je de oorzaak van de drukte misschien bij het gedrag of de fase van je kind(eren) legt of bij alle dingen van je to-do-lijstjes, is de ruimte júist in jezelf te vinden. Het begint met de tijd nemen om even echt stil te staan bij hoe het loopt, wat jouw behoeften en je allergieën zijn. Wat zorgt ervoor dat jij de batterij weer oplaadt tijdens de vakantie, waardoor je een leukere vader of moeder bent?

Ik zet een paar (systemische) tips, die mij erg helpen in tijden van drukte en spanningen, voor je op een rij:

  1. Herken je dat je als ouder heel veel geeft? Belangrijk in het opvoeden natuurlijk. Maar wanneer je niet of moeilijk kunt ontvangen of nemen, raakt het ouderschap en een relatie uiteindelijk uit balans. De tijd en ruimte voor jezelf nemen is dus, net als geven, een voorwaarde om ontspannen te kunnen opvoeden.
  2. Maak (samen) de balans op en onderzoek eens wat, maar ook wie je energie geeft! Geef prioriteit aan taken, activiteiten en mensen die je energie geven.
  3. Maak een verdeling van (sommige) taken met je partner en doe bij voorkeur de dingen die fijnst vindt om te doen. Hierdoor heb je beiden momenten op de dag of in de week voor jezelf en kun je weer opladen. Door er bijvoorbeeld even alleen op uit te gaan, of met iemand buiten je gezin, kun je op afstand naar jezelf en jullie situatie kijken. Tijdens deze momenten ontstaat er weer ruimte om tot creatieve ideeën en inzichten te komen.
  4. Sta eens stil bij wat je allemaal op je nek neemt. Stel jezelf de vraag of het wel bij jouw rol hoort, ook buiten je gezin om. Vaak hebben we overtuigingen die ons zeggen dat we voor iemand moeten zorgen of verantwoordelijkheden hebben die eigenlijk helemaal niet bij onze rol horen. Laat het daarom los, dit is niet goed voor jou en ook niet voor de ander.
  5. Tegen wie of wat vecht je mogelijk? Heeft je kind of je partner gedrag waar je moeite mee hebt? Sommige personen of situaties zullen nu eenmaal niet veranderen. Erkennen hoe iemand zich gedraagt, of hoe moeilijk een situatie is en vervolgens je strijd opgeven levert veel ruimte en ontspanning op.
  6. Vergeet ten slotte niet dat je kinderen feilloos voelen wat er bij jou op gevoelsniveau gebeurt. Daar hebben zij geen woorden voor nodig! Je kind voelt het wanneer je ongelukkig bent en dat maakt hem of haar (onbewust) ook ongelukkig. Dit is maar zelden duidelijk ‘zichtbaar’, daarom is het van groot belang dat jij goed voor jezelf zorgt. Dat is de manier waarop je kind dat ook leert te doen. 

Het is dus ontzettend waardevol om jezelf zo nu en dan eens de volle aandacht te geven. Er beeld aan te geven en te onderzoeken wat maakt dat je handelt zoals je handelt, waardoor je moe of gestrest blijft of je machteloos voelt en achter de feiten aan blijft rennen.

Wanneer je merkt dat terugkerende patronen je in de weg staan in het contact met je kind of je partner, kun je hier op een andere manier naar kijken. Namelijk met een individuele (opvoed)opstelling of systemische coaching. Dit is een snelle en effectieve manier om inzicht te krijgen in wat ervoor zorgt dat het hapert.

De afgelopen maanden heb ik bovendien hard gewerkt aan een nieuw programma: KIJK INTENSIEF waarmee je uitgebreid in 12 weken 6 fasen doorloopt met als doel ontspannen en gelukkig opvoeden.

Twijfel je of dit is wat jij kunt gebruiken of wil je een gratis coachingsgesprek van 30 minuten inplannen? Neem contact met me op.

Ik wens je samen met je gezin en familie ontspannen en gezellige feestdagen toe. En een stralend 2020, waarin je goed voor jezelf zorgt, want daar begint het opvoeden en ouderschap mee!  

Merel